CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, August 6, 2008

soalan:-

  1. I ssues

when you make a transaction, many companies use computer and information system to gather data about you such as you name, address, telephone number, baying habit and credit history. They then sell this imformation to other companies whitout you permission and wit hour giving you then chance to verify the imformation, what potential problem can you see this?

jawapan:-

Bagi saya perkara yang berlaku dalam internet ini adalah satu kecuaian dalam diri kita sendiri. bagi pendapat saya bagi menangani masalah ini kita perlu selidik terlebih dahulu, supaya kita tidak ditipu. Kita perlu mengetahui status pembelian didalam syarikat. Adakah syarikat berkenaan ada menggunakan internet sebagai salur untuk pembelian barangan. Jika ia benar, kita perlu mengetahui langkah-langkah yang dibuat berjalan seperti biasa dan tidak mengandungi unsur penipuan. Di dalam islam juga, jika kita membeli barang, kita perlu berjumpa dengan penjual dan menjalankan akad jual beli barulah penjualan itu sah. Jika kedua-dua pihak setuju. Dan kita perlu tahu, adakah borang peribadi yang kita yang kita isi melalui internet ini menjamin kita agar ia tidak disalah gunakan. Jika pembelian ini terus berhubung kepada syarikat, kita boleh mempercayai pembelian ini dan seterusnya membuat pembelian. Jika pembelian ini dilakukan melalui orang tengah maka ia ada kemungkinan borang peribadi kita boleh diselewengkan. Kita lihat sendiri, perkara sebeginilah yang boleh membuatkan kita tertipu. Mereka menggunakan maklumat peribadi dan wang kita digunakan untuktujuan lain. Dan akhirnya kita tidak mendapat apa-apa malahan mendapat kesusahan. Saranan saya kita pelulah mengetahui semua langkah-langkah yang dilakukan didalam internet dan mesti mengetahui status pembelian di dalam internet. Adakah ia melalui orang tengah atau tidak. Sekian terima kasih.

Soalan:-

2.

Think about your choosen profession. How might computer and sofware enhonce your productivity? describe several way in which you see sofware changing of affecting your profasstion?

Jawapan:-

Saya memilih frofation saya sebagai seorang guru. Bagi saya, jika saya menjadi seorang guru, komputer adalah rakan baik saya. Sebabnya adalah, sebagai seorang guru kita mestilah banyak menggunakan komputer contohnya, kita membuat soalan pembelajaran untuk pelajar-pelajar. Dengan menggunakan komputer guru tidak perlu lagi menulis di papan hitam lagi. Guru boleh menggunakan pemancar LCD dan sekaligus membuat proses pembelajaran lebih mudah. Dengan menggunakan komputer guru boleh meminkan CD pembelajaran untuk pelajar-pelajar dan ini juga boleh menarik minat pelajar untuk belajar. dengan komputer juga saya boleh berhubung dengan guru-guru disekolah yang lain dan boleh melakukan perbincangan diantara guru-guru, sekaligus menjadikan produktiviti guru itu lebih bagus. Bagi saya pertukaran sofware tidak mengganggu kerja saya sebagai seorang guru. Kerana kerja-kerja yang dilakukan di dalam komputer boleh dilakukan pada sofware yang lama.

4 comments:

are-zril said...

assalamualaikum......
erm ringkas tapi pdat....
tambah lgi ckit jer...
pepon friendship 4 ever k?

violetbiru said...

salamualaika=)
nper xda gmbar bru nih,,,pling x pun,,ltak rr gambar parents n tutttttt...hohoho

sh@ja said...

not bad ko pnya blog...simple n ade ckt mantap..tambh pic lg ekh.slmt berpose

Danial Ahmad said...

salam...hai sahabat ku cantik lah blok ni...macam tuan dia maco...hehehe...adeq suke lah...ape2 pon adeq ucapkan semoga berjaya...